כפר אמני עין הוד Ein Hod Artists' Village

כפר אמנים עין הוד

פברואר 20, 2010

אסתר היא "סוד שבתי צבי" רחל אליאור

מגילת אסתר
במאות ה–16, ה–17 וה–18 הפכה אסתר, שהסתירה את דתה ואת אמונתה וניהלה
חיים כפולים בחצר המלך, כדי להציל את עמה, לגיבורה של האנוסים שהפכו למומרים
בעל כורחם מטעמים שונים. ספרד ופורטוגל אסרו בעשור האחרון של המאה ה–15 על
כל אדם שאיננו נוצרי קתולי לגור בתחומן, ולפיכך היהודים, שרצו להישאר בארצות
אלה — או היו חייבים להישאר שם מטעמי בריאות, זקנה או מחלה, חברה או כלכלה או
מכל טעם אחר, שמנע מהם לעזוב ולצאת בגירוש ספרד ב–1492 או בגירוש פורטוגל
ב–1497 — הפכו לנוצרים מומרים לכאורה, בעל כורחם.
שמה של אסתר, אשר נדרש בידי חכמים בזיקה לפסוק המדבר על הסתרה: "וְא
ַםיֹום הַהםוא" (דברים, ל"א, י"ח), שזה "רמז לאסתר מן התורה" (חולין,
נמנע
בקהילה היהודית בפרקים שונים לאורך האלף השני לספירה.
אסתר, ששמרה על מנהגי חצר המלך באופן בלתי נמנע ולבשה תחפושת של נערת
הרמון הנוהגת על–פי חוקי חצר מלך פרס בגלוי ושומרת על זהותה היהודית בסתר,
הפכה לגיבורה של האנוסים ולגיבורה של השבתאים, שהתאסלמו מרצונם בשנת 1683
באימפריה העות'מאנית, בעקבות המרתו הכפויה של שבתי צבי בשנת 1666, והסתירו את
זהותם כיהודים כדי לקחת חלק בעידן הגאולה בעקבות הזדהותם עם חייו הכפולים.
אסתר היא "סוד שבתי צבי" ב"שירות ותשבחות של השבתאים", כי לכאורה הסתירה
והכחישה עמה ואמונתה כמוהו וחיה חיים כפולים, גלויים ונסתרים, כמוהו, משעה
שהתאסלם בכפייה בחצר הסולטאן התורכי. שבתי צבי, שהיה מקובל שהזדהה בתודעתו
עם השכינה ועם ספירת תפארת בהשראת המיתוס הקבלי, ראה עצמו כאנדרוגינוס בעל
זהות כפולה וכגואל נסתר המציל את עמו גם בשעה שהמיר את דתו, נקרא בפי המאמינים
בו "גואל שבתי". השם אסתר נדרש בחוגי השבתאים המומרים מלשון סתר והסתר
ככתוב ב"שירות ותשבחות של השבתאים", שם נאמר אודותיה "כבר אמר סתר–אסתר
המלכה" בהקשר לאמונה השבתאית שהדרך לגאולה קשורה בשבירת החוקים לכאורה
ובחיים מעבר לגבולות העולם היהודי לשם גאולתו. אסתר המסתירה את יהדותה בחצר
מלך פרס נזכרת בשירים רבים, שהתחברו בחוגי הדונמה, היהודים המומרים לאסלאם
שהסתירו את יהדותם במאה ה–17 ובמאה ה–18, בזיקה לשבתי צבי שהתחפש למוסלמי
כדי לגאול את עמו מהגלות, ומעשיו השליליים לכאורה, בדומה למעשיה של אסתר,
התפרשו כבעלי משמעות גואלת, בדומה לתכלית מעשיה.
השירים נאמרו בחוגי הדונמה במאות ה–17 וה–18, בלשון לאדינו, לשונם של מגורשי
ספרד באימפריה העות'מאנית, הנכתבת באותיות עבריות ושומרת את זכר העולם שממנו
הוגלו וגורשו על לא עוול בכפם. השירים תורגמו לעברית בידי משה אטיאש מכתבי יד
של הדונמה שראו עצמם יהודים מאמינים החיים בתחפושת מוסלמית עד עידן הגאולה.
כתבי היד של הדונמה הכוללים סידורי תפילות, שירות ותשבחות ופרשנות על המקרא,
הובאו לארץ בידי יצחק בן צבי בראשית המאה העשרים, והם שמורים בספריית יד בן
צבי. אסתר המסתתרת מזוהה עם המשיח המסתתר ונקשרת לגאולה ולשכינה, לשבתי
צבי הגואל, ולמלאך אכתריאל ומיטיבה לבטא את תודעתם הכפולה של השבתאים
המסתתרים מאחורי מסווה האסלאם, מצרים על מר גורלם ומייחלים לגאולה:

עזרה לתשועה
בת יחידה — אסתר המלכה
הגאולה עמה קשורה
בת יחידה אסתר המלכה

מתוך מאמר של רחל אליאור

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

זה כלל לא אותו דבר. אסתר נלקחה לארמון כלומר היא היתה באונס. להיודים היה את האפשרות לעזוב. לאסתר לא היה את האופציה הזאת.

Babushka babaluba kriva palanka macedonia

google-analytics

s


View My Stats

f

free counters

counter

count