כפר אמני עין הוד Ein Hod Artists' Village

כפר אמנים עין הוד

דצמבר 16, 2007

עין-הוד כפר אמנים עמיחי שביט Ein-Hod Ami Shavit

למרגלות הכרמל, בדרך לחיפה על גבעה שוכן כפר האמנים עין הוד המשקיף על הים, על המבצר הצלבני , מבצר עתלית. בשנות החמישים, קבוצת אמנים בראשותו של אמן ה "דאדא" הידוע, מרסל ינקו, הגתה את הרעיון להפוך את הכפר למקום יצירה של אמנים; להקים סדנאות; וליצור סביבה יוצרת ומחנכת, עין הוד - פרוייקטים בין לאומיים התורמים לחברה חדשה ומתפתחת.

חלום המייסדים נתקל במציאות קשה של אותם ימים. אולם עקשנות, אידיאלים וחזון הביאו בהדרגה להקמת כפר אמנים -עין הוד, היחיד בישראל - מהבודדים בעולם שבו חיים אמנים היוצרים בכל תחומי האמנות; מהאמנות הפלסטית ועד מוסיקה, ספרות ותיאטרון.

עם השנים חלו שינויים בגישה ובמבנה הכפר, וגם באוכלוסייתו. אולם העיקרון של כפר אמנים נשמר בקנאות הראויה לציון. המגוון הפלורליסטי והאינדיבידואלי של שוכני הכפר, והשוני בין דור המייסדים לבין הדור הצעיר יוצרים כיום מרקם חברתי חריג ולעיתים אף מוזר - כאשר כולם שומרים על העקרונות ההדדיים ומנסים ליצור תרבות של שיתוף.

החיים המשותפים מנוהלים על ידי האסיפה הכללית, הגוף השולט, ובאמצעות ועד מנהל הנבחר כל שנתיים. פעילות תרבותית ענפה מתנהלת בכפר. פתיחת גלריות פרטיות וגלרית אמני עין הוד,

מוזיאון ינקו דאדא, ובית האמנים, מתווספים תערוכות רבות ומגוונות ואירועים אמנותיים במרחבי הכפר. קונצרטים של מוסיקה קלאסית והרצאות אורח מתקיימים ב
בית גרטרוד קראוס, ובחודשי הקיץ מארח האמפיתיאטרון להקות, ערבי אמנים ומופעים. במרכז הכפר, המסעדה דוניה רוסה , המשלימה את התמונה כמקום מפגש. גלרית אמני עין הוד מציגה את יצירותיהם של כל חברי הכפר אשר התקבלו כחברים ועברו שיפוט של ג'ורי מקומי, מוצגת אמנות עכשווית של ציור ופיסול ושל מלאכת מחשבת; עבודות על נייר, צילום, קרמיקה, תכשיטי כסף וזהב, עיצוב בזכוכית ובמתכת, שהם רק חלק מאחד האוספים הגדולים של אמנות ישראלית בארץ,כאן אפשר למצוא אמנים מראשוני הדור לצידם של אמנים צעירים בתחילת דרכם, את כפר האמנים עין הוד מאפיין המבנה המיוחד של כפר בטבע ובנוף, אשר שמר על אופיו המקורי ומחוסר תקציבי פיתוח, שימר את הקסם הרומנטי והפשוט של ארץ ישראל בשנותיה הראשונות.

מעטים המקומות בארץ אשר ידעו לשמור על אופי מיוחד זה, השייך לתרבות ים-תיכונית מזמן אחר.במבני הכפר ניתן להבחין בטקסטורות רבות מהתקופה הצלבנית והטורקית, וכן במבנים שנשמרו ושמרו על אופיים המיוחד. השבילים, הדרכים, גיבוב של ישן עם חדש מוסיפים לאווירה המיוחדת. אולם, יתכן שהטבע, הצומח והנוף, הם התופעות המרגשות והמייחדות את המקום. נוף חורש טבעי ים-תיכוני, משלב בוסתנים של עצי פרי; זית, רימון, תאנה, שקדיה, גפן וחרוב.

עין הוד הייתה ונשארת שמורת טבע של סביבה ישראלית קדומה. סביבה התורמת רבות לעבודה וליצירה פורייה
עמיחי שביט


DADA

אין תגובות:

Babushka babaluba kriva palanka macedonia

google-analytics

s


View My Stats

f

free counters

counter

count